|
Viborg-Herning "Alhedestien"
|
|
|
|
|
Fra Viborg station skal man en tur over cykel- og gangbroen for at nå "Alhedestien".1810 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Arriva tog på Viborg station. Bagerst på perronen anes et cykelstiskilt, der markerer starten på "Himmerlandsstien" mod Løgstor og Aalborg.1412 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Alhedestiens start. Herfra venter der en afvekslingsrig og oplevelsesmættet tur på de knap 48 km. til Herning.1465 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Første del af banestien forløber mellem jernbanen til Langå og kvarterets baghaver.1375 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Udsigt til banebroen på Viborg-Langå banen.1098 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Bro over den gamle Viborg-Fårup-Mariagers tracé, der er omdannet til en 30 km. lang cykelsti af høj kvalitet frem til Hammershøj. 1223 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Udsigt til den futuristisk udseende Søndermarkskirke fra 1981. Kirken fungerer som vejkirke og har dermed altid åben i dagtimerne. Til kirkens døbefont er brugt en stor muslingeskal. 1018 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Grafittien på broen under Søndre Ringvej giver et fingerpeg om, at vi stadig befinder os i bynært område.1043 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Nieks Bugges Kro byder på restaurant, hotel og værelser i et anneks i en klassisk bygning med naturskøn beliggenhed ved Hald sø og Dollerup bakker.979 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Bækkelund station havde banens største bygning tegnet af H. Wenck. Det har været antydet, at den monumentale bygning blev opført under påvirkning af naboskabet med Hald hovedgård og kammerherre Krabbe - for nogen særlig bebyggelse var her ikke.974 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Infotavle ved Hald Egeskov, som man passerer på banestien. Her findes Danmarks største egeskov med træer op mod 300 år gamle.950 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Udsigt mod Dollerup bakker. Har man tid kan det anbefales at tage en afstikker derover og nyde naturskønheden og den gode udsigt.883 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
I det gamle banevogterhus ved overskæringen til Stanghedevej varetages det sjældne erhverv 'bøssemager'.888 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Cyklist på vej mod broen fra 1934 under hovedvej 12 mod Herning.937 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Rasteplads med petanquebane og et mærkværdigt skævt kolonihavehus på det gamle stationsareal i Skelhøje.886 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Infotavle langs stien i Skelhøje om seværdigheder og andet af interesse for turister i området. Skelhøje blev i øvrigt kendt i de danskeres bevidsthed, der fulgte med i Lars Von Triers TV-serie "Riget"...940 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Cykelturister gør klar til pause i Frederiks. Bemærk kilometerstenen fra banens tid til højre i billedet, der markerer 30.8 km til Herning station.891 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Statuen "Kartoffelpigen" i Frederiks ved banestien. Der er tale om et monument til de tyskere, der på Kong Frederik d. 5's foranledning flyttede til den danske hede for at lære danskerne at dyrke kartofler. 876 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Det gamle pakhus på Frederiks station rummer tilsyneladende stadig postekspedition.835 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Frederiks station set fra gadesiden er tegnet af DSB overarkitekt Heinrich Wenck.797 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Løber på stien ved Karup.823 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Skinnecykel ved Karup station.853 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Herning-Viborg banen bar øgenavnet "Konebanen", idet stationerne ved banens indvielse først og fremmest blev bestyret af kvinder. Ved Karup station er der både monument og infotavle om "Konebanen".810 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Udsigt mod Karup kirke. I Karup er der et lille stykke vej, hvor man forlader banens tracé. 782 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Cykelbroen over Karup å er en træbro placeret på de gamle brofundamenter fra banens tid.895 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Udsigt mod nordvest over Karup å.783 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
På Alhedestien er der god skiltning til seværdigheder og aktivitetsmuligheder langs stien. Der er noget for enhver smag.877 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (1 stemmer)
|
|
Kølvrå station blev først indviet i 1956 og minder derfor med dens funktionelle arkitektoniske stil overhovedet ikke om banens øvrige stationer. Stationen blev først og fremmest oprettet pga. flyvestationen og den spirende by ved Kølvrå.804 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Shelter tæt på den gamle tyske krigskirkegård i Kølvrå, hvor 1185 tyske flygtninge og 148 tyske soldater ligger begravet. Da kirkegården ligger umiddelbart bag buskene på billedet vil nogen måske anse placeringen af shelteret for lidt makaber.815 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
Tæt på indgangen ved krigskirkegården er der rejst et 2½ meter højt monument. De mange omkomne flygtninge var mestendels østprøjsiske kvinder og børn på flugt fra den røde armé786 visningerFoto: Sven Århammar, 09.07.2014 (0 stemmer)
|
|
|